TÜKETİM TOPLUMUNDA TÜKETİLMEK

 

 

Günümüz de tüketim hayatın vazgeçilmezi haline geldi. Tüketim sadece besin, alıp-verme anlamında da değil insan ilişkilerinde de öne çıkmaya başladı. Tüketim bu düzeye gelene kadar birçok süreçten geçti ancak günümüzde tüketim insan için yaşama kaynağı hatta “tüketiyorum öyleyse varım” diyebileceğimiz seviyeye gelmiş bulunmaktadır. Descartes düşündükçe var olan insana vurgu yaparken o dönemden bugüne değişimin “tüketiyorum öyleyse varım” olarak görebiliriz. Fakat bunu bir insandan duymak mümkün değil. Yani günümüzde bireye ne kadar çok tüketiyorsun veya tükettiğin kadar varsın denilse bunu reddeceği yüksek orandır ya da tüketiminin birçok şeklinin ihtiyaç olduğunu söyler. Peki insanın beslenme, barınma vb. temel ihtiyaçları dışında günümüzde başka bir insanı tükettiğini de görebiliriz. Tüketimin sadece nesneye karşı değil özneye karşı da yapıldığını görebiliriz. Özne günümüzde başka bir öznenin nesnesi haline dönüşerek tüketilmiş oluyor ve bu durum bir zincir olarak devam ediyor da diyebiliriz. Bir şeyi tüketmediği sürece insanın toplumda da var olabilmesi de zorlaşmaktadır. Birey eğer bulunduğu çevreye uyum sağlamak ya da dışlanmamak istiyorsa ortak tüketim ürünlerine ya da vb. unsurları göz önünde bulundurmalıdır.

İnsanın insanı tüketmesi durumu; birincil ilişkilerin yerini ikincil ilişkilerin yerine alması da etkili olmuş olabilir. İlişkilerde yaşanan bu değişimle birlikte bireylerin birbirini tüketmesi hem kolaylaştı hem de artış göstermiştir. Ortak tüketim ağı kuramaz ise bireyler ilişkilerini hızlı bir şekilde sonlandırıp başka ilişkiler kurmaya başlıyor. Sosyal medya ise bu ağ kurmada yardımcı olmada öne çıkan faktördür. Ancak sosyal medya da bu tüketim zincirinin önemli unsurudur diyebiliriz. Çünkü sosyal medya da hız gündelik yaşamdan daha öne çıkar ve ağ kurabileceğiz ortamlar sınırsızdır diyebiliriz. Bu da sınırsız bir tüketim alanı denilebilir.

Yani günümüz de insan var olabilmek istiyorsa tüketime öncelik vererek ilişkilerini kuruyor ve hayatını da buna göre devam ettiriyor diyebiliriz.

 

4 thoughts on “TÜKETİM TOPLUMUNDA TÜKETİLMEK

  • Ocak 2, 2021 tarihinde, saat 11:26 pm
    Permalink

    Ava giderken avlanmak gibi bir durum da var gibi sanki!

    Yanıtla
  • Ocak 3, 2021 tarihinde, saat 2:57 am
    Permalink

    Avcı-toplayıcı dönemdeki gibi gözle görülmese de duygularımız aşırı tüketilmekte

    Yanıtla
  • Ocak 4, 2021 tarihinde, saat 12:09 am
    Permalink

    Hazzı; ihtiyaç gidermekten çok yok etmekten alan, mutlu olmak için sürekli olarak daha çok tüketen bireylerin ve onları bu yönde davranmaya iten yol göstericilerin (kanaat önderleri, popülist sporcular, ünlüler vb.), kurumların, kışkırtıcıların (kitle iletişim araçları), ritüellerin, norm ve değer dizgelerinin bulunduğu çağımızda tüketim en önemli olgulardan biri haline geldiği çok anlaşılır bir şekilde aşikardır. Ne kadar çok alırsak o kadar iyi, ne kadar çok harcarsak o kadar zevkli ve bizler ne kadar çok tüketirsek o kadar değerliyiz. ‘’Çünkü biz buna değeriz ‘’ :):)

    Yanıtla
    • Ocak 4, 2021 tarihinde, saat 12:32 am
      Permalink

      Biz buna değeriz… Çünkü değmesi için var olan her şeyi bizden çıkmış ya da bizimmiş gibi yasamak, düşünmek ve davranmak bu tüketim çılgınlığının mutlak içerisinde bulunma durumudur.

      Yanıtla

Orbay için bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir